کاوش

***جستجو های من***

کاوش

***جستجو های من***

نیروی میدان مغناطیسی آزاد

"نیروی میدان مغناطیسی آزاد"

این مسئله جالبی است کهمدت هاست به آن فکر می کنم . سعی می کنم از ابتدایئ ترین روابط و نظریه ها ی فیزیکی شروع به بحث در این باره بکنم.

بجای اینکه توجیح کنیم اصلا شئ نورانی وجود دارد یا نه ؟ سفینه است یا نه؟ و سوالات دیگر سعی داریم بطور ساده اصول و مبنای ساخت چنین شئ را شرح بدهم.

هر تحقیقی بر اساس یکسری شواهد و نظریه های ابتدایی بوجود می اید و حال اینکه کدامیک درست و کدام نادرست است برعهده محقق است .مسئله ای که اینجا مهم است جیزی است که تاکنون ساخته نشده است،اولین چیزی که می توان به ان توجه کردمسئله وجود نور،سرعت قابل توجه،شکل خاص حرکتی است.

ابتدا شما را با نظریه اولیه یعنی میدان های مغناطیسی آشنا می کنم و نظریات فیزیکی را براساس نظریه " نیروی میدان مغناطیسی آزاد" بیان می کنم.

نور از جنس موج های الکترومغناطیسی است .(درانفجارات اتمی و جوش های هسته ای نیز چنین موج هایی –اشعه های رادیواکتیو-تولید می شود ) میدان های مغناطیسی ازدو قطب N وS تشکیل شده است. که یکی از ساده ترین روش های تولید این نوع میدان ها استفاده از سیم پیچ هاست .

میدان های مغناطیسی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند اینکه همدیگر را جذب و از خودشان دور می شوند. مثل آهن ربا ....

زمین نیز دارای میدان مغناطیسی است ، در دیدی اجمالی یکنواخت در نظر می گیریم یعنی زمین درعرض جغرافیائی معین درطولهای متغیر اش دارای "نیرو" شدت میدان مغناطیسی یکسانی-در ارتفاع معین-است و شدت در عرض های مجاور اختلاف کمی کوچکی دارند ولی عملا متفاوت استیعنی در هر نقطه میدان مغناطیسی خاصی اندازه گیری می شود(از نظر تجربی و عملی نه تئوریک).

 

 

ادامه مطلب ...